'De Piloot brengt je verder' De school De Piloot verzorgt op de locatie De kleine Plantage onderwijs in 7 behandelgroepen. In de BeO- groepen (behandeling- en onderwijsgroepen) zijn behandeling en onderwijs geïntegreerd in één groep. De jeugdzorgwerkers en de leerkracht werken in de groepen vanuit dezelfde visie en aanpak en bieden behandel- en onderwijsactiviteiten aan. Deze groepen zijn bedoeld voor kinderen van 2 tot 7 jaar. Kinderen vanaf 3 jaar worden ingeschreven op De Piloot.
De leerlingen zitten in gemengde groepen. De uitstroom is zeer divers. Zowel regulier, cluster 2, cluster 3, cluster 4 en SBO kinderen zitten bij elkaar in de groep. Vanuit Enver wordt er aan de behandeldoelen gewerkt die het wijkteam heeft opgesteld met ouders. Deze behandeldoelen worden besproken tijdens de kennismaking, samen met de mentor en de jeugdzorgwerker.
Op De kleine Plantage streven we ernaar om de leerlingen schoolse vaardigheden aan te leren die zij nodig hebben in een voor hen passende vervolgplek. Dit gebeurt met het gehele behandelteam. De leerkracht op de groep benadrukt daarbij de taal- en rekendoelen. De jeugdzorgwerkers richten zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling.
Het onderwijs In de BeO- groepen (behandeling en onderwijs groepen) zijn behandeling en onderwijs geïntegreerd in één groep. De leerlingen krijgen 50% van de tijd behandeling en 50% van de tijd onderwijs. Indien wenselijk zal in het begin van het behandel-/schooljaar de nadruk liggen op de behandeling. Gedurende het behandel-/schooljaar zullen de
onderwijsactiviteiten in de groep steeds meer worden uitgebreid. Er is 2 om 3 dagen een leerkracht op de groep.
Alle leerlingen van De kleine Plantage hebben hun eigen, persoonlijke problematiek. Dit vraagt van alle medewerkers een speciale basishouding:
- begrip voor het soms ongrijpbare gedrag van de leerling,
- vertrouwen hebben in een positieve ontwikkeling van ieder kind,
- positief benaderen van de leerlingen,
- kunnen variëren in didactische en pedagogische werkwijzen.
De kleine Plantage creëert een veilige omgeving voor de leerlingen, wat mede een voorwaarde is om tot leren te komen.
Waarden De Piloot biedt kwalitatief, uitdagend en stimulerend onderwijs aan leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Wij hanteren de kerndoelen voor het regulier onderwijs als uitgangspunt. Dat betekent dat wij:
- Nauwkeurig volgen, observeren en krachtig handelen;
- Zorgen voor duidelijkheid in ruimte, activiteit, interactie en tijd d.m.v. onze basisaanpak vanuit de methode Wijzer Onderwijs.
- Samenwerken met leerling, ouder(s) en ketenpartners;
- Een veilige leeromgeving bieden waarin de leerling zich optimaal kan ontwikkelen door adaptief onderwijs te bieden.
Doelstelling - Leerlingen toerusten met goed onderwijs door een stimulerend taalaanbod en het toepassen van NmG in alle groepen;
- Wij werken aan onderwijskundige verbindingen door samen te werken met scholen in omgeving van De kleine Plantage en hen te bezoeken;
- Wij verzorgen een passend aanbod voor onze leerlingen door onze visie op het jonge kind verder te ontwikkelen, te oriënteren op een goed volgmodel voor kleuters en door de inzet van reken- en taalaanbod in het werken in hoeken;
- Wij hebben een volwaardig partnerschap met Enver en zoeken daarbij steeds naar mogelijkheden om de onderwijstijd op de behandelgroep te optimaliseren.
Het leukste aan De Kleine Plantage Het leukste aan De kleine Plantage is de diversiteit van kinderen en samenwerking met collega's van Enver. We zoeken samen met jeugdhulpverlening en ouders naar wat een kind nodig heeft om zich goed te ontwikkelen en waar dat het beste kan. We zoeken naar passende vervolgplekken door te sparren met disciplines uit zorg en onderwijs. De verschillende groepen bieden veel leermogelijkheden, en de collegialiteit en het warme welkom voor nieuwe collega's maken het bijzonder. Elke dag brengt weer mooie verrassingen in ons werk.